Idag går startskottet för finalen av Utställningen Unga Forskare på Tekniska museet i Stockholm och Finn upp är så klart på plats. Vi kommer för första gången dela ut vårt pris, Konstruktionspriset, vid den pampiga ceremonin den 30 mars. Dessutom kommer vi den 28 mars att arrangera en spännande föreläsning med Stina Söderqvist från Brain Harbour, som berättar om ”Hur hjärnan lär sig och vad du kan göra för att hjälpa den”.

Ta del av hela programmet och allt spännande som händer under veckan här >

En enig jury har nu vaskat fram årets vinnare i Finn upp. Det återstår en del efterarbete som vi räknar med att vara klara med i början av veckan. Efter det börjar det fantastiskt roliga arbetet att ringa upp pristagarna. Senast 31 mars räknar vi med att ha meddelat samtliga pristagare om vinsten och bjudit in dem till prisutdelningen den 29 maj.

Det närmar sig, snart vet vi vilka elever som vinner årets uppfinnartävling. Det är så spännande. Vi kan avslöja att det är många riktigt bra tävlingsbidrag.
Hedersjuryn som utser vinnarna den 24 mars är riktigt namnkunnig.
Den består av:
Stefan Carlsson (ordf.), styrelseledamot i Unionen och Ingenjörsamfundets ordförande
Ola Bergfeldt, kommunikationschef på Nepa
Cecilia Bergold, VD på Ceber
Ylva Dalén, innovatör och grundare av Jump & Joy
Åsa Magnusson, innovatör och VD på QuickSave
Christina Nordström, strategisk rådgivare på IAMIP

Nyhetssajten Voister, som bevakar bland annat IT i skolan, har en artikel om Finn upp. Där beskrivs den pedagogiska metoden och uppfinnartävlingen. Ett par pristagare från 2016 års uppfinnartävling lyfts fram för att exemplifiera smarta digitala lösningar som elever utvecklat.

De skriver även om detta läsårs nyhet, klassrumsövningen ”Gör en egen app”. Ett material där eleverna lär sig programmera och förstå hur de kan hitta på uppfinningar som går att använda i mobilerna. Voister ägs av IT-koncernen Atea, som är djupt engagerad i att öka digitaliseringen i skolan.

 Läs hela artikeln på Voister >

 

Knappt 1 200 bidrag från tusentals elever tävlar i årets upplaga av Finn upp. De går i skolor över hela Sverige, några ungdomar tävlar dessutom på egen hand. Vi har tjuvkikat och det finns många spännande uppfinningar bland bidragen.

Nu har våra sju erfarna granskare i expertjuryn startat bedömningen. De kommer att vara klara med sitt styva arbete i mitten av mars och lämnar då vidare de tävlingsbidrag som kvalificerat sig till den stora finalen i Stockholm till vår hedersjury. De har den delikata uppgiften att utse vinnarna.

I år tävlar eleverna i tre klasser: teknisk lösning, samhällsnytta och digital lösning. Finalen går av stapeln måndagen den 29 maj i Stockholm. Finalisterna kommer att meddelas med ett telefonsamtal och e-post med inbjudan och entrébiljett. Mer information om den festliga prisutdelningen kommer.

Om ni inte hann lämna in bidrag till årets tävling kommer nästa tillfälle höstterminen 2018 och då slår vi på stora trumman. Finn upp fyller 40 år. Det firar vi hela läsåret och avslutar med en stor fest. Under mellanåret kommer vi utveckla Finn upp som pedagogisk metod i klassrummen och möta Skolverkets uppdrag att digitalisera skolan.

Hej där,
Det är med ett varmt hjärta och många idéer i huvudet som jag efterträder Sofia Talborn Björkvi som verksamhetsansvarig för Finn upp.
Första gången jag såg elevernas uppfinningar på finalen i maj 2009 blev jag himla imponerad av hur smarta lösningar det var. Jag såg också hur det lyste i deras ögon när de fick ta emot priset ur Kronprinsessans hand. Från den dagen var jag en Finn upp-fan och sedan dess har jag följt verksamheten, och bidragit i viss mån.
Därför är det ett stort förtroende att ta över efter Sofia. Jag är ödmjuk för uppgiften och ska förvalta denna ädelsten så gott jag kan, och slipa lite på den.
Som journalist och gymnasieingenjör (jag började som konstruktör på Ericsson en gång i tiden) har jag under det senaste decenniet bevakat nyheter om innovationer. Jag har drivit småföretag under 25 år och vet en del om vilka krav som ställs på de som vill förverkliga sina idéer.
Skolan kan inspirera dagens elever att bli morgondagens innovatörer, som i sin förlängning utvecklar det Sveriges framtida konkurrenskraft ska bygga på. I det skolarbetet kan Finn upp bidra. Som vi gör idag och på nya sätt. Jag ser verkligen fram emot det.

Helena Thorén, verksamhetsansvarig

Det har varit fantastiska år med Finn upp, men nu har jag arbetat min sista dag här. Jag vill tacka alla inspirerande elever och lärare som jag har haft förmånen att stöta på genom åren, alla underbara och kloka samarbetspartners och kollegor. Ni har alla bidragit till att forma Finn upp till vad det är idag och ni har alla på sätt och vis bidragit till att forma även mig som person. Varmt tack!

Jag går vidare till den ideella organisationen Framtidsfrön som jobbar med att främja attityder till entreprenörskap samt utveckla och stimulera kreativitet, motivation och ett entreprenöriellt förhållningssätt inom skolan.

Min efterträdare heter Helena Thorén, hon är också en av de fantastiska eldsjälar som jag lärt känna genom åren. Hon har en bakgrund som ingenjör och journalist och har i flera år hjälpt oss på Finn upp, bland annat med att utveckla lärarhandledningen. Jag tror att det här passar henne perfekt och vill önska stort lycka till.

Hälsningar Sofia Talborn Björkvi, avgående verksamhetsansvarig

Vi har fått önskemål om att förlänga tävlingsperioden. Det är förkylningstider och många har varit sjuka. Vi lyssnade och förlänger därför tiden att lämna in bidrag. Välkommen med era uppfinningar till och med 6 februari. Därefter stängs inlämningsformuläret och juryarbetet startar för att kora årets vinnare i Finn upp. Lycka till allihop!

Nästa tävlingstillfälle startar höstterminen 2018 och då slår vi på stora trumman. Finn upp fyller nämligen 40 år. Det ska vi fira hela läsåret och avsluta med en stor fest. Under mellanåret kommer vi utveckla Finn upp som pedagogisk metod i klassrummen och möta Skolverkets uppdrag att digitalisera skolan.

Halloj, vi närmar oss sista inlämningsdag i Sveriges största uppfinnartävling för unga. Fram till och med den 1 februari tar vi emot elevernas uppfinningar.

De får gärna lämna in flera, då ökar chanserna att vinna fina stipendier. Lämna in bidragen här. Vi är så nyfikna på årets bidrag!

 

Ett samhälles innovativa förmåga är den viktigaste faktorn för långsiktig och beständig tillväxt. Om vi vill att kommande generationer skall bevara Sveriges ledande position krävs motivation för tvärvetenskapligt lärande som ger innovationsförmåga. Men just elevernas egen motivation är en förbisedd faktor i Pisa-debatten. Det finns beprövade pedagogiska metoder som lockar fram lusten att lära.

Vi anser att det är dags att på bred front införa sådan ämnesövergripande undervisning. Gör vi inte det riskerar det att få långtgående negativa konsekvenser för Sverige, menar Sofia Talborn Björkvi.

Läs hela debattartikeln om vikten av elevers motivation som drivkraft.