Övningar att göra i klassrummet

Utifrån Uppfinnarresans tre stationer idéa, designa och förverkliga, finns praktiska och pedagogiska lektionsövningar som kan sätta fart på tanken och kreativiteten hos eleverna. Övningarna är utformade som handledningar för dig och är framtagna med hjälp av pedagoger och experter från näringslivet. Att använda övningarna är ett roligt sätt att utforska och upptäcka kunskap inom entreprenöriellt lärande utifrån stationerna i Uppfinnarresan.

 

En ny rolig övning som boostar elevernas kreativitet: Kontraminns. I övningen får eleverna förutse historien och komma ihåg framtiden. När ni är klara har deras hjärnor fått en kreativ dusch. Och du kommer att ha piggare och gladare elever när lektionen är slut.

 

 

Vi rekommenderar övningen Gör din egen appLadda ner övningen här. Med hjälp av denna övning kan eleverna gå igenom alla tre stationerna i Uppfinnarresan och samtidigt utveckla sin digitala kompetens och lära sig grunderna i programmering. Under arbetets gång lär eleverna sig problemlösning, algoritmer, flödesscheman, hur dataprogram är uppbyggda och hur de lägger upp appar.

I övningen tipsar vi om en zip-fil med koden till appen Snabbklipp. Ladda ner koden här.