Övningar till klassrummet

Utifrån Uppfinnarresans fem stationer Starta, Idea, Researcha, Designa och Förverkliga, finns praktiska och pedagogiska lektionsövningar som sätter fart på tanken och kreativiteten hos eleverna.

Till varje station i Uppfinnarresan finns en handfull pedagogiska lektionsövningar. De kan du ge elever som fastnat eller inte förstår stationen. Även om grupperna arbetar självständigt i innovationsprocessen kan de behöva en hjälpande hand emellanåt.

Så här sorterar du bland övningarna

Rosa övningar: Övningar markerade med rosa bakgrundsfärg passar bra att starta med om det är första gången ni ska arbeta med Finn upp.

Alla fem stationerna har många riktigt bra lektionsövningar. Du väljer bland de övningar som stöder eleverna i just den stationen de är. Till exempel kan du filtrera fram övningar till stationen Idea. Då visas sex övningar med en kort förklarande text om varje övning i rutorna. Välj den övning du vill se och klicka på pdf-ikonen. Då öppnas övningen i ett eget fönster.

Rekommenderade övningar

  • Min hemma-robot
    I denna övning lär eleverna sig grunderna i den kreativa processen för att utveckla en digital lösning. I lektionsövningen går eleverna igenom tre stationer i Uppfinnarresan. Den börjar med en idé och slutar med ett flödesschema. Ladda ner övningen här >>.


  • Gör din egen app
    Med hjälp av denna övning går eleverna igenom fyra stationer i Uppfinnarresan och utvecklar samtidigt sin digitala kompetens. Under arbetets gång lär eleverna sig problemlösning, algoritmer, flödesscheman och hur dataprogram är uppbyggda. Ladda ner övningen här >>.

I övningen tipsar vi om en zip-fil med koden till appen Snabbklipp. Ladda ner koden här >>.

Vilka övningar är du intresserad av? Filtrera innehållet här.

12 frågor om patent

Ordna en tipsrunda eller quiz och testa hur mycket ni lärt er om patent. Tio frågor med svar från en patentingenjör.

Argumentera mera

Visst är din uppfinning genial. Nu gäller det att förklara det för andra. Du lär dig att övertyga genom att förstå hur en trovärdig argumentation går till.

As Easy As 536

En brainstorm-teknik som bygger på kombinationen av elevernas kunskaper. Alla hjälper varandra att utveckla idéer utan att prata i mun på varandra.

Att skriva sekretessavtal

Innan du börjar prata med experter och kloka människor om din idé ska de först skriva på ett sekretessavtal. Där lovar de att inte berätta om idén. Varför är det viktigt?

Då, nu och i framtiden

Lär dig mer om hur uppfinningar utvecklas. Välj en uppfinning och ta reda på det du kan om den. Tänk också på hur den kan se ut i framtiden.

Draknästet

Arrangera en övning där eleverna får träna sig i att presentera sin uppfinning för investerare. De förbereder en fem minuter lång presentation.

Fantastiska förpackningar

Förpackning och utformningen av uppfinningen hänger ihop. Hur och var ska förpackningen användas? Och av vem? Vad ska den tåla?

Gör din egen app

En app ger mobilen eller surfplattan en ny funktion. Ditt uppdrag är att utveckla en. Här lär du dig alla stegen. Kom ihåg, de bästa apparna är inte ännu uppfunna.

Idétorka

Om det känns svårt att komma på helt nya idéer kan du förbättra existerande uppfinningar. Använd en funktionsanalys och ta dig ur idétorkan.

Konstruera och designa

Pröva olika lösningar på samma problem. Du tar lappar med motsatsord, skissar på konstruktioner och gör sedan prototyper. Testa och förbättra.

Kontraminns

Ge hjärnan en kreativitetsboost genom att tänka tvärtom. Släpp loss och försök förutse historien och komma ihåg framtiden.

Lär dig söka i patentdatabaser

Lär dig söka i patentdatabaser, både den svenska och en internationell. Du letar efter lika eller liknande uppfinningar för att få veta om din uppfinning är unik.

Materialmani

Lär dig mer om olika material och deras egenskaper. I vilka sammanhang passar de och finns det framtida användningsområden?

Min hemma-robot

Lär dig den kreativa processen för att utveckla en digital lösning. Din uppgift är att bestämma vad din hemma-robot ska göra och sedan skriva ett flödesschema.

Mitt vardagsproblem

Bygg upp en problem- och idébank tillsammans. Samla ihop vardagsproblem och försök gemensamt hitta lösningar på dem.

Övertyga med retorik

Retorik är konsten att övertyga. Redan under antiken användes talekonsten. Pröva retorikens tre grundstenar: logos, pathos och ethos.

På och under ytan

Visa upp föremål och säg vad det kan användas till, men du får inte säga vad det egentligen används till. Fortsätt med form, detaljer och material.

På spaning i verkligheten

Känns det som om allt redan är uppfunnet? Så är det förstås inte. Spana efter problem i verkligheten. Det finns massor av uppfinningar att förbättra.

Patentstrategier

Det tillverkas kopior av uppfinningar så snart de blivit succéer. Hur ska du kunna tjäna pengar på din uppfinning och vilka konkurrenter har du? Gör en patentstrategi.

Pilleri, pillera

Plocka sönder en uppfinning och fundera över varför den kom till från första början. Sätt sedan ihop delarna till en egen prototyp.

Rester som frestar

Kombinera dina idéer med kunskaper om återvinning. Samla ihop sådant som ligger och skräpar och se vad du kan bygga av dem.

Saker som irriterar

Undersök problem i din vardag. Vad irriterar du dig mest på? Hur skulle du vilja lösa problemet? Idea snabbt fram förslag.

Skriv ut en stol

Du ska designa en stol, men inte vilken stol som helst. Det ska synas vem stolen är till för. Rita och skriv ut i 3D-skrivare.

Sortera idéerna

Det är dags att granska idéerna. Hur ny, nyttig och genomförbar är idén? Känns den bra och är den smart? I övningen får du hjälp att sortera i två steg.

Stäng av rödljuset

Nu är det grönt ljus för alla möjliga sätt att utveckla dina idéer. Skriv, skissa och jobba i 3D - men gör det snabbt utan att fastna i detaljer.

Tänk om

Många goda idéer poppar upp när du hittar på nya sätt att använda saker som redan finns. I den här övningen blir gamla saker nya uppfinningar.

Tänk parallellt

Sex olika tänkarhattar hjälper eleverna att prata strukturerat om en idé. Alla har samma hatt på och tänker parallellt. Lathund finns.

Tidsresan

Gissa när uppfinningen gjordes. Eleverna får para ihop årtal med uppfinning, ända från före vår tideräkning till idag.

Undersök marknaden

Utveckling av uppfinningar sker idag alltmer tillsammans med användarna. Vad vet du om dina användare? Lär dig göra en marknadsundersökning.

Uppfinnare och uppfinningar

Vad gör en uppfinnare på jobbet och känner du någon? Vad är en uppfinning, kan det vara vad som helst? Här får elever fundera på det.

Uppfinning + miljö = sant

När du utvecklar en uppfinning behöver du tänka på hur den påverkar miljön. Här lär du dig om produktion, material, förpackning och transport.

Ta del av hela Uppfinnarresan

Fyll i dina uppgifter för att ladda ner Finn upps kostnadsfria lärarhandledning.