Winter Maker Camp på sportlovet

Sportlovet vintern 2020 var för de flesta elever en vecka utan vintersport, åtminstone på hemmaplan. I ett snöfritt Stockholm samlades lediga elever i ett Maker Space för att utforska vad man kan hitta på utifrån sina egna idéer om man har tillgång till material och maskiner för att bygga modeller av uppfinningarna.

Måndagen i sportlovsveckan stod 16 ungdomar från 11 – 15 år utanför dörrarna till Tekniska museet. De skulle under fyra dagar skapa uppfinningar som förbättrar världen, i stor eller liten skala. Nio av dem var tjejer från Sätraskolan i Skärholmen, en förort till Stockholm. De var piloter i en ny satsning på lovaktiviteter som Finn upp gör under 2020.

Bakgrunden till satsningen är att elever som använt Uppfinnarresan i skolan ska under lov kunna utveckla idéerna ett steg närmare en verklig uppfinning. Innan de kommer till ett Maker Camp i Finn upp har de i skolan hittat på en egen idé med hjälp av den pedagogiska metoden. Men lektionerna räcker inte alltid till för att de ska hinna ta sig igenom metodens alla fem stationer: Starta, Idea, Researcha, Designa och Förverkliga.

Så var det i Sätraskolan. De hade fått i uppgift att tänka ut en idé till en uppfinning. En del av eleverna ritade upp den med penna och papper, andra byggde i kartong, plast och trä enklare modeller. Där slutade undervisningen det här året.

Vad behöver eleverna mer för att kunna bygga modeller av sina uppfinningar? Modeller som de sedan skulle kunna ställa ut och tävla med i Finn upp. På museet fick de tillgång till material, programvara och maskiner under ledning av en kunnig museipedagog och en handfull duktiga ingenjörer. De fick testa CAD-ritning, 3D-printning och laserskärning.

Det blev det här sportlovet inga världsförbättrande uppfinningar, men väl ett gäng tjejer som lärde sig hur det går till att skriva ut på 3D-printer eller laserskärare. De hade roligt och förstod hur mycket arbete det kan vara att ta fram en modell av en uppfinning.

Text: Helena Thorén | Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet

Några röster från veckan:

”Det bästa var att få använda sin egen fantasi, kul att komma på något helt originellt”

”Bäst var tiden mellan att jag förstod hur programmet fungerade och innan jag var riktigt klar med figuren”

”Jag har fattat att det är avancerat att göra en ljusslinga”

”När jag var liten ritade och skissade jag men tänkte inte på konsekvenserna, men nu gör jag det”